הקלטת שיחות – מכשירים ומערכות

מכשירי ההקלטה הראשונים שפותחו היו למעשה במקור מכשירי מחקר בהם השתמשו מדענים ללכידת קול לצרכי מחקר. מכשיר ההקלטה המפורסם ביותר מקרב אותו דור ראשון הוא הפונואוטוגרף שנחשב כמכשיר ההקלטה הראשון והומצא על ידי לאון סקוט בשנת 1857. מכשיר הפונואוטוגרף פעל כך שצלילים שהושמעו הרטיטו ממברנה אשר הפעילה מחט שחרץ את הקווים שנוצרו מתנודות הקול על סליל שנע מתחתיו. מכשירי הפונואוטוגרף רשמו את תנודות הקול אולם נעדרו יכולת להשמיע אותו. מאז רשם עולם מכשירי ההקלטה ומערכות ההקלטה טרנספורמציה עם התפתחות טכנולוגיית ההקלטה על מדיה דיגיטלית אשר הומצאה בשנת 1898 ופעלה תחילה על חוט פלדה ומאוחר יותר על סרט מגנטי (הסליל של הקסטות), אשר אפשרה את השקת מכשיר ההקלטה הראשון בשנת 1935 על ידי חברת AEG ו-BASF (יצרנית סרט מגנטי).

התפתחות האינטרנט ורשתות ה-IP כמו גם טכנולוגיית ה-VoIP, אפשרה את המעבר מהקלטת שיחות ו/או דיבור באמצעים מכאניים, באמצעות מכשירי הקלטה שונים להקלטת שיחות באמצעות שימוש במערכות מחשוב ורשתות IP. בעוד שהקהל הפרטי עדיין מקליט שיחות באמצעות מכשירי הקלטה או באמצעות שירותי ערך מוסף של ספקי שירות הטלפוניה, כיום משתמשים מרבית העסקים והארגונים הגדולים במערכת הקלטת שיחות מבוססת תוכנה אשר מקליטה שיחות טלפון המבוצעות על גבי רשת PSTN או VoIP בפורמט דיגיטלי. חדירת מערכות הקלטת שיחות הטלפון למגזר העסקי החלה תחילה במוקדי שירות ומוקדי מכירה אשר נדרשו לכך בשל היקף השיחות הגבוה בהם בוצעה פעולה עסקית והמשמעויות המשפטיות הנובעות מכך (עסקה במסמך חסר וכו')

בתהליך פעולתה של מערכת הקלטת השיחות, הקלטת השיחה למעשה מתבצעת על גבי מערכת הקלטה בה מותקנות תוכנות לניהול השיחות המוקלטות ואבטחת ההקלטות.

מרבית תוכנות הקלטת שיחות הטלפון העכשוויות תלויות במתאם הקלטת שיחות או לוח טלפוניה על מנת שיוכלו לקבל את אות השיחה האנאלוגי ולתעדו. מערכות הקלטה של שיחות טלפון יכולות להקליט שיחות מקו דיגיטלי במקרים בהם הן כוללת אפשרות ללכידת וקידוד האות הדיגיטלי המשודר

בחברות וארגונים גדולים כוללת מערכת הקלטת שיחות הטלפון תוכנה וחומרה ונמכרות כפתרון turn key. ממכשיר שעסק במחקר גלי קול לחלק אינטגרלי וחשוב במערך הטלפוניה של עסקים וארגונים, תחום ההקלטה עשה כברת דרך ארוכה.